UAB „Nutvila“ viliojo vartotojus draudžiamais maisto produktų reklamoje naudoti teiginiais
2019-04-25Asociatyvi nuotrauka
Prieš įsigydami bet kokį produktą įprastai produkto aprašyme bei reklamoje ieškome labiausiai mūsų poreikius atitinkančių ir didžiausią naudą suteikiančių produkto savybių. Jei maisto produkto reklamoje žadama, jog šis produktas ne tik pagardins vaišių stalą, bet ir pagerins smegenų veiklą ar net sumažins insulto riziką, labai tikėtina, kad pirkėjas pasirinks būtent tokį produktą, tačiau Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (toliau – Tarnyba) primena, kad maisto produktas nėra vaistinis preparatas, todėl negali pasižymėti gydomosiomis, profilaktinėmis ar kitomis savybėmis, o tokie teiginiai maisto produktų reklamoje – draudžiami.
Tarnyba gavo Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos persiųstą Lietuvos Respublikos reklamos įstatymo (toliau – Reklamos įstatymas) pažeidimo protokolą, kuriame nurodoma, kad UAB „Nutvila“ nesilaikė reklamos naudojimo reikalavimų. Nustatyta, kad elektroninėje parduotuvėje www.foodline.lt, interneto tinklalapyje www.nutvila.lt bei reklaminiuose lankstinukuose bendrovė skleidė 6 skirtingų maisto produktų reklamą, kurioje užsimenama ir nurodoma apie žmogaus ligų gydymo ar profilaktines savybes ir kitas savybes, kai tokios informacijos pateikimas neatitinka teisės aktuose nustatytų reikalavimų.
Maisto produktų reklamoje bendrovė naudojo tokius teiginius, kaip: ,,Taip pat žemės riešutų svieste gausu baltymų ir kalio, kuris sumažina aukšto kraujo spaudimo, širdies ligų, insulto riziką“, „Žmonėms, kurių mitybos racione yra žemės riešutų taip pat mažėja diabeto, atminties sutrikimų bei Alzhaimerio ligos rizika. <...>“, „<...> Lazdynų riešutų sviestas dėl gausos baltymų, vitaminų, ypač E, B grupės, puikiai tinka dirbantiems sunkų fizinį bei protinį darbą, vyresnio amžiaus žmonėms, maitinančius kūdikius motinoms (padidina pieno kiekį). <...> tad yra stiprus antidepresantas <...>. Minėta rūgštis yra atsakinga už kūdikio nervų sistemos formavimąsi bei didina nėščiosios protinį ir fizinį aktyvumą. <...> padeda imuninės sistemos, organizmo stiprinimui.<...>“ ir kt.
Vertindama bylos aplinkybes, Tarnybos komisija pažymėjo, kad informacijai, įskaitant reklamą, kuri laikytina savita informacijos rūšimi ir paprastai vadinama komercine informacija, taikomas tiesos reikalavimas. Aptariamu atveju bendrovės elgesys galėjo iškreipti pirkėjų ekonominį elgesį, kadangi vidutinis vartotojas, pamatęs bendrovės skleidžiamą reklamą, galėjo nepagrįstai susidaryti įspūdį, jog nurodyti maisto produktai pasižymi savybėmis, kurių iš tiesų neturi ir negali turėti, ir dėl šios priežasties galėjo būti suklaidintas.
Įvertinus tyrimo metu nustatytas aplinkybes ir pažeidimo mastą, už Reklamos įstatymo 14 straipsnio 1 dalies pažeidimą UAB „Nutvila“ skirta 600 eurų bauda.
Tarnybos komisijos nutarimas per vieną mėnesį nuo nutarimo įteikimo dienos gali būti skundžiamas teismui Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.
Tarptautinių ir viešųjų ryšių skyrius